RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN.( MAKRO
PENGAJARAN)
Matapelajaran : Bahasa
Melayu
Kelas :
Prasekolah.
Masa :
1 Waktu (30 Minit.)
Tajuk :
Alam Hidupan
Subtema :
Sayuran Berbuah
Tempoh
masa : 30 Minit
Alatan/ Bahan :
Kad perkataan, Kad lipat,Kat gambar,kad huruf,Lembaran kerja.
Tunjang
Utama :
Tunjang Komunikasi (Bahasa Malaysia)
Standard
Pembelajaran Umum : BM 3.6.2
Membaca frasa dengan sebutan yang betul.
Standard
Pembelajaran yang : Tunjang
Sains Dan Teknologi
digabungkan
/ disepadukan : ST 11.1.3 Meletakkan objek pada kedudukan
yang betul.
Objektif
Pembelajaran : Pada
akhir pembelajaran murid dapat
1. Membaca ayat pendek dengan betul.
2. Menyusun huruf menjadi perkataan dengan betul.
3. Meniru huruf dengan betul
4. Menulis dengan cara yang betul.
Kosa kata/
Perbendaharaan kata : Tomato merah,
bulat.(kv dan kvk)
Pengetahuan
Sedia ada murid : Mengenal huruf
vokal dan konsonan.
Penerapan
Nilai :
Berdisiplin dan tolong menolong.
PENGAJARAN
HARIAN
|
|||||||||
Masa
|
Isikandungan
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
Alatan/Bahan
|
|||||
Set Induksi
5 Minit
|
Buah Tomato
|
1.Guru membaca pantun teka teki kepada murid.
SenikataPantun Teka-teki.
Bulat bukannya bola, Merah bukannya darah,Kalau
adik bijak dan pandai , Cubalah teka apakah dia?
2.Guru bersoal jawab tentang bentuk, warna dan khasiat buah tomato.
|
1.Murid memberi perhatian dan meneka jawapan
pada pantun teka teki tersebut.
|
Buah Tomato.
|
|||||
Langkah 1
5 Minit
|
Membimbing murid menyebut perkataan tanpa
mengeja (kvkvkv) dan (kvk)
|
1.Guru membimbing murid menyebut perkataan
tanpa mengeja mengikut suku kata.Contoh:tomato,
Merah, bulat.
2. Guru menjalankan latihtubi.
|
Murid membaca perkataan menggunakan kad lipat
yang disediakan.
|
Kad lipat dan kad bergambar.
|
|||||
Langkah 2
5 Minit
|
Menyusun kad huruf menjadi perkataan tomato.
|
Guru menyediakan kad huruf dan memberi arahan
supaya setiap murid menyusun huruf
membentuk perkataan dan frasa yang betul, contoh:
Tomato bulat,Tomato merah
|
Murid menyusun huruf berdasarkan perkataan yang
disediakan.
|
Kad huruf
|
|||||
Langkah 3
5 Minit
|
Mempamerkan ayat mudah:
|
Guru mempamerkan ayat mudah kepada murid.
Contoh:
tomato merah
tomato bulat
|
Murid membaca berulangkali dengan bimbingan
guru.
|
Kad perkataan.
|
|||||
Langkah 4
8 Minit
|
menampal
serta menulis perkataan.
|
Guru memberi arahan supaya murid menampal, meniru huruf serta menulis
perkataan.
|
Murid mengikut arahan guru dan melakukan
tugasan yang diberikan.
|
Lembaran kerja,kad huruf untuk di tampal dan gam.
|
|||||
Penutup
2 Minit
|
Guru dan murid menyanyi lagu mengenai tomato.
Senikata lagu : Ini apa ?(4x)
Ini tomato (4x)
Tomato apa? (4x)
Tomato bulat (4x)
Tomato warna apa?
(4x)
Tomato merah (4x)
(Irama lagu goreng pisang )
|
||||||||
REFLEKSI PENGAJARAN MAKRO –(MENGIKUT RPH)
Saya telah menjalankan pengajaran makro ini di dalam kelas Prasekolah
di sekolah saya iaitu SK. Bandar Baru Batang Kali. Pengajaran ini melibatkan
keseluruhan pengajaran daripada Set Induksi sehinggalah kepada penutupnya.
Pengajaran ini mengambil masa 1 waktu pengajaran Bahasa Melayu iaitu selama 30
minit. Murid-muri Prasekolah yang akan saya ajar ialah seramai 25 orang.
Murid-murid ini datangnya daripada pelbagai latar belakang.Ada yang ibu bapanya
bekerja dan ada yang ibunya suri rumah tangga yang boleh memberi perhatian yang
lebih kepada anak-anaknya dirumah berbanding murid yang kedua ibubapanya
bekerja.
Matapelajaran yang saya ajar ialah Bahasa Melayu. Tajuk yang saya
ajar pada hari itu ialah tentang alam hidupan. Subtemanya ialah Sayuran
Berbuah (tomato). Pengetahuan sedia ada murid ialah mereka kenal buah tomato,
pernah melihat buah tomato, dan pernah makan buah tomato. Pengetahuan sedia ada
murid mengenai abjad ialah mereka telah diajar huruf vokal dan konsonan.Apa
yang saya akan ajar ialah mengenai mengeja perkataan dan frasa mengikut suku
kata kv dan kvk.
Objektif yang ingin dicapai oleh saya ialah
murid boleh menyebut, mengeja,
membatang dan membaca perkataan dan frasa mudah. Objektif pertama saya
menerusi Set Induksi untuk memperkenalkan buah tomato dengan cara teka-teka
telah berjaya. Murid menunjukkan minat dan teruja untuk mencari dan memberi
jawapan. Objektif keseluruhan dalam pengajaran saya juga tercapai walaupun
terdapat 2 orang murid Prasekolah itu
yang belum mahir dalam menguasai abjad a
hingga z. Tetapi mereka dapat menyiapkan tugasan yang diberi setelah mendapat
bimbingan dari saya. Keseluruhan Objektif tercapai walaupun terdapat beberapa
kelemahan yang perlu saya perbaiki.
Penglibatan
murid dalam pengajaran makro ini
adalah sangat aktif dan terkawal . Mereka memberikan tindak balas yang baik pada setiap soalan yang saya ajukan. Disiplin
murid juga dapat saya kawal dengan menggunakan ketegasan semasa menjalankan
pengajaran makro ini. Suara saya yang lantang dan jelas memberi penerangan
kepada murid, menyebabkan mereka mudah faham apa arahan saya seterusnya. Ini
dapat saya kesan semasa saya menjalan aktiviti latihtubi mengeja perkataan.
Murid-murid bersama-sama guru mengeja perkataan tersebut dan ada yang sukarela
mengangkat tangan untuk mengeja dan membacanya secara sendirian.
Saya mengajar mengikut Rancangan Pengajaran Harian yang dirancang. Bagi saya itu adalah lebih
mudah untuk saya memastikan objektif pengajaran pada hari itu tercapai.Walau
bagaimanapun aktiviti yang dirancang ada masanya dilanjutkan masa supaya murid
diberi lebih pemahaman semasa aktiviti pengajaran dan pembelajaran berlangsung.
Pengubahsuai hanya dibuat melalui masa aktiviti dijalankan tetapi tidak
melibatkan pengubahsuaian pada Rancangan Pengajaran Harian
Bantuan
sokongan yang saya perlukan ialah dari
segi menambah muzik dalam penutup pengajaran. Pada pendapat saya dengan adanya
iringan muzik , murid akan lebih menarik minat murid berbanding apa yang saya
lakukan menyanyi tanpa iringan muzik. Selain itu saya juga perlu
membetulkan bentuk tulisan yang saya
gunakan . Ini kerana saya menggunakan komputer untuk membuat lembaran kerja
yang huruf ’ t ’tidak sama seperti apa
yang saya tulis.Kemungkinan murid akan keliru semasa menjalankan
aktiviti meniru tulisan yang saya
berikan. Dari segi saiz tulisan juga saya tidak dapat mengadakan tulisan
atau huruf yang lebih besar, memandangkan saya ingin memberi penekanan terhadap
huruf-huruf tersebut memerusi warna merah dan putih. Saya membuat kad
lipatan sebagai alat bantuan mengajar , menyebabkan agak sukar untuk saya
mendapatkan tulisan yang lebih besar. Sekiranya saya dapat membuat kad lipatan
yang lebih besar , murid pasti memberi tumpuan yang lebih berbanding
sebelumnya.
Sekiranya saya diberi peluang
sekali lagi untuk mengajar murid yang sama dan matapelajaran yang sama , saya
amat gembira dan saya berjanji akan
berusaha lebih gigih lagi dan akan meminta pendapat dan pandangan guru-guru
Prasekolah yang lebih berpengalaman berbanding saya. Perbezaan yang
pastinya akan saya buat ialah dari segi alatan. Saya akan mengadakan alatan
yang lebih bersaiz besar kerana saiz juga memainkan peranan dalam menarik
perhatian murid terutama murid prasekolah. Disamping saiz, warna-warna yang terang juga perlu saya
gunakan kerana murid-murid kecil memang berminat melihat warna-warna terang.
Kemungkinan juga saya akan menggunakan LCD dalam pengajaran saya , supaya lebih
menarik perhatian murid terutama semasa menjalankan Set Induksi .
Kesimpulannya, Saya amat berpuashati kerana Objektif pengajaran
saya pada hari itu telah tercapai. Walaupun terdapat beberapa kelemahan yang
perlu saya baiki , keseluruhannya semua aktiviti yang dijalankan dapat menarik
minat murid-murid prasekolah ini . Ini berkemungkinan mereka amat teruja kerana
sebelum ini , saya tidak pernah mengajar mereka. Apabila saya mengajar mereka,
murid-murid prasekolah ini sangat berdisiplin semasa sesi pengajaran dan
pembelajaran berlangsung. Oleh kerana minat saya terhadap anak-anak kecil
inilah, saya memilih opsyen Prasekolah sebagai subjek Major saya di Universiti
Pendidikan Sultan Idris , Tanjong Malim ini.
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN (MIKRO)
Tajuk /Tema :
Diri Saya
Subtema :
Bentuk Bulat.
Tempoh Masa :
5 Minit.
Alat bantuan mengajar :
Kad bentuk bulat (kecil dan besar)
Tunjang utama :
Tunjang Sains dan Teknologi.
Standard Pembelajaran Utama :
ST 2.1 Membuat pemerhatian ke atas objek dan fenomena alam di
Persekitaran.
:
ST 2.1.6 Memerhati dan mengenal
Pasti bentuk-bentuk di persekitaran.
Standard Pembelajaran yang digabungkan :
BI 3.2.5 Recognice and sound out
Simple words.
Objektif Pembelajaran :
Pada akhir pengajaran murid dapat:
1. Mengecam bentuk-bentuk bulat.
2. Memadan objek bulat yang terdapat dalam kelas.
3. Murid berani memberi pendapat.
Kosa kata/
pembendaharaan kata : Bentuk bulat , donat dan tayar.
Pengetahuan
sedia ada :
Biasa dengan bentuk bulat seperti
Roda, donat, tayar dan lain-lain.
Penerapan
Nilai :
Bekerjasama, bertolak ansur.
RANCANGAN PENGAJARAN
HARIAN (MIKRO)
|
Masa
|
Isikandungan
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
Alat Bahan
|
Induksi Set
|
Senikata lagu
Bulat kecil 2x
Bulat yang besar .
Sayang papa saya mama sayang semua.
|
Guru dan murid menyanyikan lagu bulat sambil
membuat aksi.
|
Murid menyanyi sambil membuat gerak badan
mengikut senikata lagu.
|
Senikata lagu.
|
Langkah 1
|
Bentuk Bulat.
1.
Bulat kecil
2.
Bulat Besar
|
Guru menunjukkan bentuk bulat kecil dan bulat
besar.
|
Murid melihat, memerhati dan menyebut serta
menunjukkan benda-benda bulat yang terdapat di dalam kelas
|
Kad bentuk bulat.
Bulat kecil.
Bulat Besar.
Benda-benda bulat di dalam kelas.
|
REFLEKSI
PENGAJARAN MIKRO (SET INDUKSI)
Saya telah menjalankan pengajaran mikro ini di dalam kelas Prasekolah
yang terletak di sekolah saya sendiri iaitu SK. Bandar Baru Batang Kali.
Pengajaran ini melibatkan ”Set Induksi” yang mengambil masa selama
kurang lebih 5minit.
Topik yang saya ajar pada waktu itu mengenai Diri saya dan Subtemanya bentuk bulat..
Dalam pengajaran ini, ia melibatkan murid-murid Prasekolah seramai 25 orang.
Murid-murid Prasekolah ini terdiri daripada murid-murid yang dari pelbagai
tahap penguasaan . Ada yang mahir tentang huruf vokal dan konsonan, ada yang
hanya mahir huruf vokal sahaja dan ada juga yang kurang mahir kedua-duanya.
Kekuatan yang dapat saya rumuskan setelah menjalani mikro
pengajaran ini ialah dalam memulakan sesuatu pengajaran bukan sahaja alat
bantuan mengajar diperlukan tetapi kemahiran guru dari segi suara dan mimik
muka memainkan peranan penting untuk menarik minat murid. Saya mulakan
pengajaran saya dengan menyanyi ’ lagu bulat ’kepada murid. Murid amat teruja dan
gembira dapat menyanyi bersama-sama. Saya mengajar senikata lagu kemudian saya dan murid-murid menyanyi bersama-sama.
Untuk memperkenalkan murid-murid kepada bentuk-bentuk bulat yang terdapat
dipersekitaran mereka.
Selain itu, kawalan kelas dan disiplin murid dapat saya tangani
dengan ketegasan dan kemesraan saya terhadap murid saya. Saya memberi peluang kepada murid-murid saya untuk menyanyi dan
diikuti dengan gerak badan yang dilakukan oleh saya dan diikuti oleh
murid-murid. Dengan adanya pengalaman ini, murid akan lebih seronok dan gembira
mengikuti pembelajaran seterusnya
juga mengingati apa yang mereka lalui
serta pengajaran yang diajar oleh guru pada waktu tersebut.
Suara dan
mimik muka serta gerak gaya guru juga memainkan peranan
penting .Ia juga merupakan kekuatan yang dapat saya laksanakan. Suara guru yang
lantang dan jelas dapat memberi lebih tumpuan dan menarik perhatian murid
terhadap sesi pengajaran dan pembelajaran yang sedang dijalankan.Gerak gaya
guru yang tidak statik memberi lebih persediaan kepada murid ketika guru
bersoaljawab dengan mereka.
Manakala kelemahan yang
perlu penambahbaikan dalam sesi pengajaran mikro ini ialah saya perlulah
menggunakan kaedah atau pendekatan yang lebih menarik lagi untuk menarik minat
murid terhadap sesi pengajaran dan pembelajaran selepas set Induksi ini.
Sekiranya set Induksi yang dijalankan tidak mendapat menarik perhatian murid,
sudah tentu langkah pengajaran dan pembelajaran seterusnya tidak tercapai
seperti objektif yang disasarkan.
Oleh yang demikian , saya berharap dapat melaksanakan set Induksi ini
dengan lebih efisyen dan menarik bagi mencapai objektif pengajaran yang telah
dirancang dengan berkesan.Pengalaman dan aktiviti yang dilakukan oleh murid
sendiri adalah lebih bermakna dan lebih berkesan berbanding guru yang
melakukannya.
Kesimpulannya, Set Induksi memainkan peranan penting bagi mencetuskan minat dan idea murid ketika
memulakan sesi pengajaran dan pembelajaran terutama murid-murid Prasekolah yang
masih kecil dan amat berminat dengan hiburan atau dengan kata lain minat
bermain. Oleh itu guru-guru yang mengajar murid-murid Prasekolah hendaklah
mengajar sambil bermain ataupun menghiburkan mereka ibarat pepatah menyelam sambil minum air.
No comments:
Post a Comment